Sinnesro i en orolig värld

Peace

Sinnesro – vilken skatt! Kan denna skatt finnas i en värld av så mycket konflikter, förtvivlan, oro och problem?

Det stora sökandet pågår! Många människor söker sinnesro i berömmelse och ekonomisk framgång, i njutning och makt, i utbildning och kunskap, i mänskliga relationer och äktenskap. De söker fylla sina hjärnor med kunskap och sina plånböcker med rikedom, med dera själar förblir tomma. Andra försöker komma undan livets realiteter med droger eller alkohol, men sinnesron de söker får de inte tag i. De är fortfarande tomma och ensamma, fortfarande i en orolig värld och med oroliga sinnen.

Människan i förvirring och kaos

Fullständig text för: Sinnesro i en orolig värld

Gud skapade människan och placerade henne i en vacker trädgård för uppleva fullkomlig frid, glädje och lycka. Men när Adam och Eva var olydiga, drabbades de direkt av skuld. Där de tidigare hade längtat efter Guds närvaro, där gömde de sig nu i skam. Skuld och fruktan ersatte den frid och lycka de hade känt. Människans synd var början på en plågad värld – och ett plågat sinne.

Fast vår själ längtar efter Gud, så gör vår syndiga natur uppror mot hans vägar. Denna inre kamp skapar spänningar och oro. När vi, som Adam och Eva, är självcentrerade i våra begär och ambitioner, så blir vi oroliga och retliga. Ju mer vi fokuserar på oss själva, desto mer oroliga blir vi. Allt osäkert i livet och den föränderliga och förfallande världen skakar vår trygghet och stör vår sinnesro.

Jesus Kristus, Fridsfursten

Det kan inte bli någon fred och frid förrän alla delar av livet kommer i harmoni med den Ende som skapade oss och förstår oss. Detta är bara möjligt genom att överlåta sig helt till Kristus. Han är inte bara den här världens Herre men känner vårt liv från början till slut. Han tänkte på oss när han kom hit till världen ”för att lysa över dem som sitter i mörker och dödsskugga och styra våra fötter in på fridens väg." (Lukas 1:79)

Jesus erbjuder ljus i stället för mörker, frid i stället för strid, glädje i stället för sorg, hopp i stället för förtvivlan och liv i stället för död. Han säger i Johannes evangelium 14:27 ”Frid lämnar jag åt er. Min frid ger jag er. ...Låt inte era hjärtan oroas och tappa inte modet.”

Omvändelse ger sinnesro

När du känner den tunga bördan av synd trycka ner dig, så är botemedlet ”Ångra er därför och vänd om, så att era synder blir utplånade..” (Apostlagärningarna 3:19). Jesus inbjuder dig till denna i så hög grad meningsfulla och livsförvandlande upplevelse. ”Kom till mig, alla ni som arbetar och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila.” (Matteus 11:28). Första Johannesbrevet 1:9 lovar ”Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.” Vill du ta emot hans inbjudan?

När du kommer till Jesus, kommer du att finna förlåtelse och frihet. I stället för förbittring och oförsonlighet, kommer ditt hjärta att fyllas med kärlek och barmhärtighet. Med Jesus regerande i ditt hjärta kommer du att älska dina fiender. Detta är möjligt genom kraften i Kristus försonande blod.

Förblivande frid

Som kristen har du tro på Gud och tillit till hans omsorg som botemedel för fruktan och oro. Hur vilsamt är det inte att lita på en oföränderlig Gud som är från evighet till evighet? Han älskar oss och kommer alltid att ta hand om oss. Så varför skulle vi oroa oss och bekymra oss? Lär dig att göra vad vi läser i Första Petrusbrevet 5:7 ”Och kasta alla era bekymmer på honom, för han har omsorg om er.” Vi har också löftet: ”Den som är fast i sitt sinne bevarar du i frid, i frid, för han förtröstar på dig.” (Jesaja 26:3)

Med Jesus i ditt hjärta, så är ditt sökande efter sinnesro över. Han ger dig den frid och det lugn som bara kommer när man litar på honom. Du kommer att kunna stämma in i poetens ord:

”Jag känner frid där ingen frid har funnits,
ett lugn där starka vindar var,
en hemlig plats vid Mästaren har vunnits,
uti en Famn där hos min Gud och Far.”

(efter R S Cushman)

Kontakta oss!

Beställ traktater!

Slaget om din själ

A shield and sword

I den stora staden Paris i Frankrike står ett monument rest till general Napoleons minne. Under de sista åren av 1700-talet och början av 1800-talet blev han en fruktad man i Europa.

Hans berömda segrar i strid och imponerande erövringar nådde så långt, att praktiskt hela Europa med undantag av England var under hans kontroll. Den ambitiöse generalen hade planer på att härska över hela världen.

I Paris på Triumfbågen finns ingraverat en lista på slag som Napoleon utkämpade och vann. Där saknas emellertid ett mycket viktigt slag –  ja visst, ja! Det historiska slaget vid Waterloo.

Fullständig text för: Slaget om din själ

Det förlorade han. Tidvattnet hade vänt. Hans ambitioner krossades för han hade förlorat detta, helt avgörande slag. Efter det landsförvisades han, och han dog som en hatad man.

Vad skulle det ha tjänat till om Napoleon hade vunnit hela världen bara för att förlora vid Waterloo? Han ära, berömmelse och goda lycka var plötsligt borta. Alla de forna segrarna hjälpte honom inte när denna förkrossande förlust kom. Genom att förlora det slaget förlorade han allt.

Varje ansvarig själ möter stora andliga strider i livet. Följderna av dessa slag har oerhörd vikt och betydelse. Nederlaget vid Waterloo gav Napoleon vanära i hans liv. Förlusten av slaget om din själ ger kval i evighet. Har du tänkt på de oundvikliga följderna av ett självcentrerat liv utan Kristus?

Ska du förlora slaget om livet? Kampen på liv och död? Kampen mellan himmel och helvete? Kampen mellan självförnekelse och egenkärlek, mellan din själ och djävulen? Jesus säger: ”För vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men förlorar sin själ?” (Markus 8:36).

Vare sig vi äger mycket eller lite av den här världens goda, men om vi förlorar vår själ, vilken tragedi är det inte! Vårt eviga öde blir fastställt. Många människor inser inte att vi alla har en stor andlig kamp att utkämpa. Deras förstånd har blivit förblindat av Satan och världen, och de är inte vakna för verkligheten av kampen mot synden. Bibeln säger: ”Vakna, du som sover. Stå upp från de döda, och Kristus ska lysa över dig.” (Efesierbrevet 5:14). Skaka av dig syndens och Satans kedjor! Gör det till en kamp intill slutet! Du kan inte undgår den naturliga döden, men du kan undgå den eviga döden. ”Och döden och helvetet kastades i eldsjön.” (Uppenbarelseboken 20:14). ”där deras mask inte dör och elden inte släcks.” (Markus 9:44). Om du förlorar slaget om din själ, väntar en evig dom i helvete och plåga.

Har du nånsin tänkt på att det bara är ett enda steg mellan dig och döden? Är du redo att stiga över tidens tröskel in i evigheten? För att få tag i den seger som ska leda dig till ditt himmelska hem, måste du komma till Jesus som ”kom till världen för att frälsa syndare. (1 Timoteus 1:15. ) ”Nu befaller han alla människor överallt att omvända sig.” (Apostlagärningarna 17:30). NU! Inte i morgon eller vid något annat lämpligt tillfälle. ”Nu är den rätta tiden, nu är frälsningens dag.” (2 Korintierbrevet 6:2).

Om du fortfarande inte har Kristus i ditt hjärta, om ditt förflutna fördömer dig, om du inte har upplevt den nya födelsen (Johannes 3:3), slå dig inte till ro! Omvänd dig! Kom till Jesus precis som du är medan han knackar på ditt hjärtas dörr! Han säger: ”Se, jag står vid dörren och knackar. Om någon hör min röst och öppnar dörren, ska jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig.” (Uppenbarelseboken 3:20). Du kanske frågar: ”Kan en syndare verkligen bli frälst?” Ja! Kom till Kristus i tro av hela ditt hjärta och ta emot honom som din personlige Frälsare, ångra din synd och lyd den heliga Andes röst! Då kommer du att vinna slaget om din själ. Du kommer inte bara uppleva frid och glädje i det här livet, men också få sällhet och härlighet med din Frälsare i evigheten. För tusentals år sen sa profeten Hesekiel: ”Men om den ogudaktige vänder om från alla de synder som han har begått.... och gör det som är rätt och rättfärdigt, då ska han förvisso leva.” (Hesekiel 18:21)

Om du tänker njuta nöjena i en syndig värld kommer du att finna att du förlorar i långa loppet, så som Napoleon gjorde vid Waterloo. Du kommer att vara som en drunkande utan en räddare och kommer att gå under. Vilket öde att tillbringa evigheten i helvetet! Ta tag i Jesus, den store Livräddaren, direkt nu! Han kan helt och fullt frälsa (Hebreerbrevet 7:25). En evighet i himlen! Sen kan du, apropå den sista striden, säga med aposteln Paulus: ”Men Gud vare tack som ger oss segern genom vår Herre Jesus Kristus!” ( 1 Korintierbrevet 15:57).

Kära själ, du har  ett val mellan seger eller nederlag, himmel eller helvete, den levande Guden eller djävulen, en glädjefylld, härlig evighet eller ändlös sorg och plåga. ”Jag har förelagt dig liv och död, välsignelse och förbannelse. Välj då livet!” (5 Mosebok 30:19).

Välj Jesus i dag!

Kontakta oss!

Beställ traktater!

Svaret för dig

Jesus at the well

Vet du att det finns Någon som vet allt om dig? Jesus, Guds Son, vet allt som du nånsin har gjort. Han skapade världen och allting i den. Han känner det förflutna, nuet och framtiden. Han älskar dig och kom till den här världen för att frälsa dig från synden. Han har en plan för ditt liv för att ge dig lycka.

En dag var Jesus på resa med sina vänner. Han kom till en by i Samarien. Jesus satte sig ner vid en brunn för att vila, medan hans vänner gick för att köpa mat.

När Jesus satt där, kom en kvinna för att hämta vatten från brunnen. Jesus frågade henne: ”Kan du ge mig lite vatten att dricka?”

Fullständig text för: Svaret för dig

Kvinnan blev förvånad. ”Ber du mig om vatten?” sa hon. ”Vet du inte att jag är samariska och att judarna inte vill ha något med oss att göra?”

Jesus svarade milt: ”Om du verkligen kände till Gud och vem det är du talar med, skulle du ha bett mig ge dig levande vatten. Och jag skulle gärna gett dig det.”

Kvinnan tittade på honom förvånat. ”Min herre”, sa hon, ”brunnen är djup. Du har ju inget att hämta upp vatten med. Hur ska du då få upp det där levande vattnet?”

The woman running to town

Jesus svarade igen: ”De som dricker från den här brunnen kommer att bli törstiga igen. Men om du dricker av det vatten jag kan ge, så kommer du aldrig att törsta igen.”

”Min herre”, sa kvinnan, ”ge mig det vattnet, så att jag aldrig blir törstig igen och aldrig behöver komma hit för att hämta vatten.”

”Gå och hämta din man och kom tillbaka hit!” sa Jesus.

”Jag har ingen man”, svarade hon.

”Det är sant,” sa Jesus. ”Du har haft fem män, men den du har nu är inte din man.”

Hur vet den här mannen hur jag har det, undrade hon. ”Min herre, jag kan se att du är en profet. Jag har en fråga till dig. Mitt folk har tillbett Gud på den här platsen. Ni säger ju att man ska tillbe Gud i Jerusalem.”

Jesus sa till henne: ”Det är inte så viktigt var man tillber. I dag kan sanna tillbedjare tillbe Fadern i ande och sanning.”

”Jag vet att Messias ska komma, han som kallas Kristus”, sa hon, ”och när han kommer ska han förklara allting.”

Då sa Jesus rakt på sak: ”Det är jag.”

Hon lämnade sin vattenkruka där och gick tillbaka in i samhället. ”Kom,” ropade hon. ”Kom och se en man som som har sagt mig allt jag nånsin har gjort! Han kanske är Messias!”

Då gick folket i stan ut för att träffa Jesus. Många trodde på att han var Kristus, Frälsaren, därför att han visste allt om dem. Du kan läsa berättelsen om det här i Johannes evangelium 4:3-42.

Jesus teaching the crowd

Jesus vet allting om oss, det bra såväl som det dåliga. Vi skulle vilja gömma undan de dåliga sakerna vi har gjort i vårt liv, men vi kan inte dölja något för Jesus. Han har kommit för att frälsa oss från straffet vi förtjänar för det onda vi gjort. Han kan ta bort den där tunga känslan vi har inom oss och ge oss frid. Han dog för att ta bort våra synder och göra det möjligt för oss att få ett hem i himlen när vi dör.

Jesus är svaret på alla dina behov och alla dina frågor. Han vill vara din vän. Han vill fylla tomrummet i ditt inre. Han kan byta ut din rädsla och oro mot frid och lugn.

Jesus säger: ”Kom till mig... så ska jag ge er vila.” (Matteus 11:28). Bara be till honom och be honom komma in i ditt liv. När du tar emot denne store Gud i tro, kommer han att börja bo i ditt hjärta. Hans närvaro kommer att ge dig glädje. Han kommer att ge dig styrka och mening i livet. Han kommer att vara svaret för dig.

Kontakta oss!

Beställ traktater!