En vän för dig

Jesus - din vän

Jesus is your friend

Jag har en vän. Han är den bästa vän jag nånsin har haft. Han är så snäll och sann att jag skulle vilja att du kände honom också. Hans namn är Jesus. Det underbara är att han skulle vilja vara din vän.

Låt mig få berätta för dig om honom! Vi läser den här berättelsen i Bibeln. Bibeln är sann. Den är Guds Ord. Gud är den som skapade världen och allting i den. Han är Herre över himmel och jord. Han ger liv och anda åt allt.

God's creation

Fullständig text för: En vän för dig

Jesus är Guds Son. Gud sände honom från himlen till den här jorden för att vara vår egen Frälsare. Gud älskade världen så mycket (det vill säga att han älskade dig och mig) att han sände sin egen Son Jesus (att dö för våra synder) för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. (Johannes evangelium 3:16)

Jesus kom till jorden som en litet spädbarn. Hans far och mor på jorden var Josef och Maria. Han föddes i ett stall och lades i en krubba.

Jesus' birth

Jesus växte upp hos Josef och Maria och han lydde dem. Han hade bröder och systrar att leka med. Han hjälpte Josef i snickeriverkstan.

Jesus and the lad with food

När Jesus blev en vuxen man undervisade han människorna om sin Far i himlen. Han visade dem att Gud älskade dem. Han botade de sjuka och tröstade dem som var i svårigheter. Han var barnens vän. Han ville ha barnen nära intill sig. Han hade tid med dem. Barnen älskade Jesus och älskade att vara tillsammans med honom.

En del människor tyckte inte om Jesus. De var avundsjuka på honom och till och med hatade honom. De hatade honom så mycket att de ville döda honom. En hemsk dag dödade de Jesus genom att spika fast honom på ett kors. Jesus hade inte gjort något ont. Han måste dö i stället för oss, för du och jag har gjort det som är ont.

Jesus on the cross

Berättelsen om Jesus slutar inte med hans död. Gud uppväckte honom från döden! Hans efterföljare såg honom. Sen en dag for han tillbaka till himlen.

I dag kan han se och höra dig. Han vet allt om dig och bryr sig om dig. Bara kom till honom i bön! Berätta alla dina problem för honom! Han är beredd att hjälpa dig. Du kan “böja dig för honom” och tala till honom - när som helst och var som helst.

En dag kommer han tillbaka! Han kommer att hämta alla som tror på honom hem till sig i himlen.

Jesus listening to a woman pray

Kontakta oss!

Beställ traktater!