Guds gåva – Julberättelsen

Jesus in a manger

Innan tiden fanns, så fanns Gud, hans Son Jesus Kristus och den helige Ande. De skapade världen och allt i den. I sin kärlek skapade Gud människan till sin egen avbild och satte henne i en vacker trädgård. Människan var olydig mot Guds regler. Denna olydnad var alltså synd och skilde människan från Gud. Han sa till människorna att de för sina synder skulle offra unga djur utan fel på. De här offren kunde inte betala för deras synder på riktigt men pekade bara framåt mot det slutgiltiga offer som Gud själv skulle stå för. En dag skulle Gud sända sin Son Jesus till jorden för att bli det där slutgiltiga offret för alla människors synder.

Maria och ängeln

The angel speaks to Mary

Fullständig text för: Guds gåva – Julberättelsen

Fyra tusen år senare, i staden Nasaret, bodde en ung kvinna som hette Maria. Hon var förlovad med Josef. En dag visade sig en ängel för Maria och talade om för henne att hon skulle föda ett speciellt barn. Hon skulle ge spädbarnet namnet Jesus. Det här barnet skulle inte ha en jordisk far. Han skulle vara Guds Son.

Jesus födelse

The star shining over Bethlehem

Efter ängelns besök gjorde Josef och Maria efter ett bra tag en lång resa till Betlehem för att betala sina skatter. När de kom fram till Betlehem, så var staden full med folk. De fick övernatta i stallet, för det fanns inget rum ledigt på värdshuset. Där föddes Jesus. Maria lindade in lille Jesus i mjuka lindor, den tidens babykläder, och lade honom i en krubba.

Herdarna

Angels bring glad tidings to the shepherds

Samma natt vaktade några herdar sina får på en kulle utanför staden. En ängel visade sig och Guds härlighet lyste omkring herdarna. Ängeln sa: “Var inte rädda! Jag har goda nyheter till er som kommer ge stor glädje till alla människor. I natt har en Frälsare fötts. Han är Jesus Kristus, Herren. Ni kommer att finna barnet lindat i lindor och liggande i en krubba.” Sen visade sig många änglar som ärade och prisade Gud med orden: “Ära åt Gud i höjden, och frid på jorden bland människor som han älskar.” När änglarna var borta igen lämnade herdarna fåren ett tag och gick snabbt in till Betlehem. De fann barnet precis som ängeln sa att de skulle.

De visa männen

The wise men bring their gifts

Efter att Jesus hade fötts kom visa män från ett annat land till Jerusalem. De frågade: “Var är barnet som har fötts att vara judarnas kung? Vi har sett hans stjärna i öster och vill tillbe honom.” När kung Herodes hörde detta blev han inte glad. Han kallade på prästerna och de som var kunniga i de gamla skrifterna. De berättade för honom att profeterna hade sagt att en härskare skulle födas i Betlehem. Kung Herodes sände de visa männen till Betlehem för söka rätt på den här kungen. När de lämnade Jerusalem, ledde stjärnan dem till huset där de fann Jesus. De föll ned och tillbad honom och lämnade gåvor av guld, rökelse och myrra. Gud varnade sen i en dröm de visa männen för att återvända till de elake kung Herodes, så de reste hem en annan väg.

Orsaken till Guds gåva

Jesus var Guds Son. Han levde utan synd och var fullkomlig i allt han gjorde. Vid trettio års ålder började Jesus undervisa människorna om Gud som var hans Far. Han gjorde många under som att ge syn till de blinda och bota många människor från deras sjukdomar. Han till och med uppväckte döda. Framför allt undervisade han om hur man kan få ett evigt liv i himlen. Sen gav han sitt liv som ett offer för hela världens synd. 

Bibeln säger i Johannes 3:16 “Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv.” Jesus kom till den här jorden för att dö på ett kors som det yttersta offret. Genom hans död har priset för all synd blivit betalt. Det finns inte längre någon anledning att ge offer för synden. Det här var uppfyllelsen av Guds löfte att sända Frälsaren.

Jesus on the cross

Fast Jesus dödades av onda människor, så hade döden ingen makt över honom. Efter tre dagar uppstod han segrande från graven. Dagarna efter uppståndelsen var det många människor som fick se Jesus. Sen en dag, efter att ha välsignat sina efterföljare, steg han upp till himlen.

När vi väljer att tro på Jesus och överlämna vårt liv till honom, så renar hans blod oss från all vår synd. När vi tar emot denna gåva av frälsning, blir vi förenade med Gud igen. Jesus blir vår personlige Frälsare, och vi kan njuta av välsignelserna att vara hans barn! En dag kommer Jesus tillbaka. Då kommer han ta med sig alla sanna troende till himlen. Där ska de leva för evigt med Gud.

 

Kontakta oss!

Beställ traktater!