Lyssna! Vem är det som kallar dig?

The listening lamb

Johannes 10:1-18

Har du varit med om att någon sa eller ropade ditt namn och du inte visste var rösten kom ifrån? Eller kanske kunde du knappt höra rösten, för det var så mycket oväsen runt omkring.

Lyssna, en röst kallar på dig. Ja, just dig!

Fullständig text för: Lyssna! Vem är det som kallar dig?

Vem är du? Vad heter du? Var kommer du ifrån? Var bor du? Vart är du på väg?

Du vet namnet på din ort. Kanske du aldrig har varit någon annan stans. Men du vet att din ort är en del av ett stort land och att länderna alla är delar av den stora världen.

Bibeln

För ungefär sex tusen år sen skapades världen. Den skapades av Gud. Gud har en bok som kallas Bibeln, och den berättar om hur han skapade världen och hur han skapade den första mannen och kvinnan. Gud skapade människan till sin egen avbild.

Ända sen dess har barn fötts. Ända sen dess har människor dött. Tusentals och åter tusentals har fötts och dött.

Du föddes hos din far och mor. Men i själva verket är det Gud som har skapat dig. Han har skapat allting. Har du nånsin tänkt på hur underbart Gud har skapat allting och dig också?

Dina föräldrar gav dig ett namn. Gud vet vad du heter. Han vet vad alla heter, vilket språk det än är på. Han vet allting.

Därför att Gud har skapat oss, vet han allt om oss. Han älskar oss för vi tillhör honom. Han är vår far i himlen, och han bryr sig om oss ännu mer än våra egna pappor och mammor gör.

Gud

Gud har alltid funnits. Han lever i evighet. Så när han gav sin livsande i oss, gjorde han oss också levande för alltid. Nej, inte våra kroppar, för de dör, men själen inom oss lever för alltid.

Känner du Gud? Kanske frågar du: ”Vem är Gud? Var finns han?”

Vill du verkligen veta det? Ja, det vill du. Innerst inne vill du veta det.

Du har aldrig sett Gud, eller hur? Nej, men det betyder inte att han inte finns.

Det finns bara en Gud. Det finns inte plats för någon annan, för han som verkligen, verkligen är Gud uppfyller himlen och jorden. Han finns överallt på samma gång.

Guds hem är himlen, den där vackra platsen där uppe, men han bor också i hjärtana på dem som lyder hans röst.

Hur lär jag känna Gud? Är det den fråga du ställer? Gud har en underbar plan för att visa oss hur.

Gud sände sin enfödde Son, Jesus, ner från himlen för att visa oss människor vem han är och hurdan han är.  Gud och Jesus är ett.

Genom ett under föddes Guds Son som ett spädbarn och växte upp till man. Sen, under tre år, berättade Jesus för människorna om Guds, hans Fars, kärlek. Han berättade också att Gud är helig och inte står ut med att se synden.

Sen skapade Gud ett sätt för oss att räddas och bli frälsta från våra synder. Han lät sin Son Jesus bli spikad på ett kors av onda människor. Jesus utgav sitt eget liv – så stor var hans kärlek!

Han var offret som kan betala för en hel världs synder – varje synd du nånsin har begått, varje synd hos varje pojke eller flicka, man eller kvinna.

Stannade Jesus kvar på korset? Stannade Jesus kvar i graven? Nej, efter tre dagar uppstod han triumferande. Sen återvände han till himlen och där väntar han tills Gud säger att världens slut ska komma. Då kommer Jesus att bli den rättfärdige Domaren över alla människor.

Har du Johannes evangelium i bibelns Nya Testamente? Läs då kapitel 10! Johannes har skrivit vad Jesus sa till människorna. Vad han sa gäller oss än i dag. Jesus sa att han var den gode Herden och gav sitt liv för fåren. Vi är hans får. De som är hans får känner hans röst. Han kallar dem vid namn. En främling följer de inte.

Främlingen – den där andra rösten

Vem är den där främlingen, den som vi ska fly ifrån? Jo, han är en tjuv! Han bryr sig inte om fåren. Han är en lögnare. Det finns ingen sanning i honom. Han är djävulen. Han är vår fiende, Satan.

Men först och främst är han Guds fiende. Han var en gång en god ängel hos Gud i himlen. Men han blev stolt och gjorde uppror mot Gud. Han kämpade mot Gud, och många andra änglar gick med honom. Gud segrade, för han har all makt. Så han kastade ut Satan och alla hans efterföljare ut ur himlen. Satan hatar Gud för den skull.

Eftersom han aldrig kan komma nära Gud igen, öser han sin ilska över Guds skapelse, människorna i världen. Därför att han syndade, försöker han lura alla människor att synda. Aldrig igen kommer synden att komma in i himlen.

Det finns en annan plats, den som Gud har gjort i ordning för djävulen och hans änglar. Det är helvetet. Helvetet är en plats av plåga. Det är en brinnande eld som aldrig slocknar. Det är platsen där djävulen och hans efterföljare kommer att straffas i evighet. Det är en hemsk plats dit Gud måste sända oss om vi väljer att lyssna till Satans röst.

Satan vill inte att vi ska tänka på helvetet. Han vill inte att vi ska tänka på Gud. Det är därför han försöker få vår uppmärksamhet bort från Gud. Satan försöker att få oss att lyssna till hans röst.

Inne i ditt inre, har du hört den där andra rösten, den främmande rösten?

Ibland får han oss att tro att han har något bra att erbjuda. Ibland får han oss att tänka: ”Jag är bättre än andra. Jag är viktigast. Jag först. Jag ska minsann ge igen, Jag måste kämpa för mina rättigheter. Det är OK att stjäla, bara jag inte åker fast. Alla andra ljuger ju, så då kan väl jag också göra det. Smutsiga tankar är inte så farligt – det är ingen som vet vad jag tänker. Fräckt prat – det får folk att skratta.”

Och andra gånger då, har du varit så nedstämd att du var frestad att tänka: ”Jag duger ingenting till. Varför ska jag fortsätta leva?”

Allt det där är djävulens röst. Han är en lögnare. Det är därför han försöker göra oss till lögnare. Han är en tjuv, det är därför han vill få oss att stjäla också. Han är en mördare, det är därför han försöker få oss också att hata andra.

När du lyssnar till den rösten, hur får det dig att känna dit? Får det dig att må bra på insidan? Nej, det gör dig olycklig. Det får dig att vilja gömma dig. Sån är Satan. Han tycker om att göra saker i mörkret.

Jesus, Herdens röst

Känner du Jesus, den gode Herden? Skulle du vilja vara hans får? Skulle du vilja lära känna hans röst?

Jo, det kan du, men först måste du sluta att lyssna på den där andra rösten.

Nu, när du är stilla, kommer du att höra Jesus milda röst som kallar dig att ge hela ditt liv till honom. Du kommer att höra hur han säger till dig att ångra alla dina synder och att bekänna dem.

Kanske du någon gång när du var stilla, tänkte: ”Vad ska jag göra med alla mina problem och bördor? Jag önskar att jag yssna! Vem är det somkunde vara god, jag önskar att jag var nånstans där jag aldrig var hungrig eller sjuk mer. Vad kommer att hända med mig när jag dör?”

Och kanske har du haft många fler tankar. Det är Jesus röst som kallar på dig.

Ibland är du ledsen när du inte ens vet varför. Eller också känner du dig ensam fast du har andra omkring dig. Det skulle kunna vara för att du längtar efter Gud, han som skapade dig och som älskar dig. Han är Herden som kallar på sitt vilsegångna får. Han kallar och kallar och söker och söker dig!

När du hör Herdens röst, svara honom då! Säg honom att du ångrar dina synder. Tala om för honom precis vad du känner och be honom frälsa dig. Det är det som är bön.

Har du nånsin bett till himlens Gud? Gör det nu! Han kommer att höra dig och förstå dig. Han kommer att ge dig den frid du längtar efter.

Skulle du inte vilja vara hans får och känna hans röst? Han vill vara din vän. Han vill ta bort bördan av din synd. Du kommer känna dig glad invärtes. Du kommer att vara fylld av kärlek och vänlighet precis som han. Han kommer att hjälpa dig att övervinna din rädsla.

Även om andra skulle håna dig för att du är en kristen, så vet du att Jesus kommer att ta hand om dig.

Även om den där främmande rösten skulle fresta dig igen, så måste du lita på att Jesus kommer att hjälpa dig att segra.

När du är trygg i Herdens kärleksfulla famn, så vet du att till slut kommer han att ta dig till sitt underbara, lyckliga hem hos Gud för att du ska leva med honom för evigt där.

Kontakta oss!

Beställ traktater!